باغ گلستان ایران را نباید یک‌رنگ کرد

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنوع فرهنگی در ایران نه تنها تهدید نیست بلکه فرصت است، تصریح کرد: «باغ گلستان ایران با گل‌های رنگارنگش زیباست و نباید یک‌رنگ شود.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه ۴ دی ۹۶ در همایش ملی فرهنگ صلح و تنوع فرهنگی با اشاره به تعاریف مختلف فرهنگ، فرهنگ صلح را بخشی از فرهنگ ایرانی دانست و تصریح کرد: «به اعتقاد من صلح در فرهنگ ایران نهادینه شده و معنای مشخصی دارد.» 

او گفت: «ایرانی‌ها عادت دارند به تشابهات بین فرهنگ و آیین‌ها افتخار کنند و به اختلافات آن‌ها احترام بگذارند و این دو اصول جزو فرهنگ ایرانی است که سال‌ها توسط ایرانی‌ها رعایت شده است.» 

او با بیان اینکه تنوع فرهنگی در ایران هیچ وقت تهدید نبوده افزود: «تنوع فرهنگی در ایران همواره فرصت بوده به نحوی که رفتار دنیا را در برخی موارد تغییر داده است، زیرا در این حلقه ارتباطی که اسمش ایران است تضادی با هیچ قومیتی وجود ندارد و همه اقوام اعم از کرد، لر، آذری و... افتخار می‌کنند که ایرانی هستند.» 

اختیاری گفت: «این تنوع فرهنگی صلح را به‌همراه دارد و هر کسی که سعی می‌کند باغ گلستان ایران را یک‌رنگ کند در اشتباه است و این امکان وجود ندارد.» 

او با اشاره به اینکه امریکا و اروپا این کار را کرده‌اند تصریح کرد: «گلستان ایران با گل‌های رنگارنگش زیباست و نباید یک‌رنگ شود.» 

 تنوع فرهنگی تیغ دولبه 

سید خلاق میرنیا رئیس دانشگاه مازندران دیگر سخنران این همایش با اشاره به اینکه فرهنگ در بیان‌های گوناگون ابراز می‌شود اما همه آن‌ها در یک خصوص مشترک هستند که آن معدل رفتار آدمیان است گفت: «رفتار مجموعه‌ای منظم از گردش فکر و اجرا بدن است.» 

او افزود: «رفتار‌ها در جامعه که قرار می‌گیرند با تعارضات متنوع روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند موجب ناهنجاری‌های اجتماعی شود که قانون و عرف رفتاری می‌تواند مانع آن شود.» 

میرنیا با بیان اینکه تنوع این رفتار‌ها در عین آنکه موجب شناسایی اقوام و تمدن‌ها از یکدیگر می‌شوند گا‌ها می‌تواند با بی‌احتیاطی موجب نزاع شوند، تصریح کرد: «تمدن‌ها و یا جوامعی موفق و توسعه یافته هستند که بتوانند این تنوع را موجب وفاق و همبستگی کنند.» 

او با اشاره به اینکه وفاق یعنی احترام افراد به حقوق یکدیگر و حقوق جامعه گفت: «توسعه در اصل یعنی رعایت حقوق دیگران حتی اگر بر علیه خود باشد، اگر بعضی از رفتار‌ها بتوانند به عنوان یک تربیت در شخصیت افراد نهادینه شوند آنجامعه پیشرفت می‌کند.» 

به گفته این مسئول دشمنان ملت‌ها در حال توسعه و توسعه نیافته در تلاش هستند تا به‌آرامی و همه‌پسند جنگ‌های محلی و منطقه‌ای با استفاده از ابزارهای اعتقادی را بوجود آورند تا اقتصاد مفلوک خود را رونق بخشند. 

او افزود: «تنوع فرهنگی اگر در بستر عشق و ایمان و ایثار قرار بگیرد موجب صلح و آرامش و امنیت و اگر در بستر جهل و نادانی و خیانت قرار گیرد موجب نزاع و خشونت و ناامنی خواهد بود.» 

می‌رنیا با بیان اینکه تنوع فرهنگی و دینی با وفاق نمونه‌اش در ایران است تصریح کرد: «با وجود هر تنوع فرهنگی جامعه‌ای با ثبات و آرام در کنار هم زندگی می‌کنند و اگر عده‌ای تلاش کنند تا آن را بر بستر افراط قرار دهند و بر طبل اختلافات فرهنگی بکوبند یعنی در مسیری گام بر می‌دارند که دشمنان ملت آن را می‌خواهند.» 

او گفت: «جنگ امروز جنگ فرهنگی اقتصادی است، تنوع فرهنگی تیغ دولبه‌ای است که در صورت بی‌احتیاطی خانمان بر انداز خواهد بود.» 

ارسال ۲۰۰مقاله به همایش 

سیدقاسم حسنی دبیر علمی همایش با اشاره به دلایل مختلفی که صلح را باید در تنوع فرهنگی جستجو کرد، گفت: «یکی از این دلایل این است که ذات تنوع فرهنگی همه بودن‌ها، آداب، رسوم، افکار، اندیشه‌ها، رفتار‌ها، دین‌ها را ارج می‌گذارد، بی‌دلیل نیست که ادیان بزرگی چون اسلام همه بودن‌ها را ارج می‌داد و راه رستگاری را تنها درتقوا و پرهیزگاری می‌دانست.» 

او با بیان اینکه، تنوع فرهنگی و تفاوت را بشر در طی هزاران سال با خلاقیت بدست آورده است تصریح کرد: «بودن‌های مختلف و رنگین کمان فرهنگ هاست که روح انسانی را در خود به ذات خلق کرده است نه در جامعه توده وار و ماشین زده و مادی گرای بشر در دنیای نوین که به کوتاه مدت این تفاوت را از او می‌گیرد و تفاوت دیگر را جایگزین می‌کند تفاوت جدیدی که هر آنچه سخت و استوار بود را دود کرد و به هوا فرستاد.» 

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران افزود: «راه حل آن است دوباره آن تنوع فرهنگی سنتی را به دیده‌ای دیگر با عقل مدرن احیا و زنده کرد تا انسان هم با خود آشتی و صلح کند و هم با طبیعت و محیط زیست‌اش.» 

به گفته حسنی، صلح امروز باید به این سمت رود که تار انسانی، تار زمینی و تار فرهنگی را که بشر در طول تاریخ به رنج آن را در تنوع فرهنگی خلق کرده بود دوباره زنده کند. 

او افزود: «صلح امروز فقط درباره جنگ نیست بلکه انواع خشونت‌هاست که گستردگی می‌یابد.» 

حسنی در ادامه اظهار کرد: «۲۰۰مقاله به این همایش ارسال شد که با کمیته داوردی و شورای سیاست‌گذاری پژوهشکده و دانشگاه مازندران تعدادی برای چاپ انتخاب و توسط پژوهشگاه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شد.» 

 اقتصاد فیروزه‌ای مبتنی بر ثروت فرهنگی

علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی دیگر سخنران این نشست گفت: «موضوع تنوع فرهنگی و صلح جزو فعالیت‌های اصلی پژوهشکده مردم‌شناسی و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، بوده و نشست‌ها و همایش‌هایی نظیر نوروز میراث صلح، رمضان در آیینه اقوام ایرانی، میراث نیایش وحدت ملی و معنوی و... در این راستا برگزار شده است.» 

او با اشاره به همکاری پژوهشکده مردم‌شناسی و دانشگاه مازندران برای برگزاری این همایش تصریح کرد: «چه نگاه جوهری و ذاتی و یا کارکردی و کاربردی نسبت به مقوله تنوع فرهنگی داشته باشیم بی‌شک دو رکن توسعه پایدار شامل محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی و محیط زیست و میراث طبیعی را باید در نظر داشت و هر دوی این‌ها جان سرشار خویش را مدیون تنوع فرهنگی هستند.» 

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی افزود: «این تنوع فرهنگی در منظر میراث‌فرهنگی ما را به وحدت اقوام ایرانی می‌رساند که خود یک سرمایه اجتماعی عظیم را به وجود می‌آورد زیرا این اقوام توانسته‌اند در طول تاریخ شکیبایی، بردباری، همراهی و همدلی را با هم داشته باشند و در ارتباط با محیط زیست جهان خویش را ترسیم کنند.» 

او تأکید کرد: «در جهان پر جدال امروز متاسفانه بازگشت و ارتجاع به‌نژاد پرستی وجود دارد نظیر آنچه در می‌انمار می‌بینیم بنابراین باید به تجارب ملت‌ها درباره صلح توجه کرد.» 

حسن‌زاده در ادامه با تأکید بر اینکه اقتصاد فیروزه‌ای مبتنی بر ثروت فرهنگی در کشور باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: «در کشور باید در کنار اقتصاد سبز که به محیط زیست توجه دارد به اقتصاد فیروزه‌ای (ترکیب آبی و سبز) یعنی اقتصادی که مبتنی بر ثروت فرهنگی و میراث پایدار است نیز توجه شود.» 

او افزود: «اقتصاد سبز یکی از راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار منهای خطرات زیست محیطی است که اولین بار در سال ۲۰۰۸ از سوی سازمان ملل متحد مطرح شد.» 

به گفته او، اقتصاد فیروزه‌ای به نوعی از اقتصاد اطلاق می‌شود که علاوه بر محیط زیست به میراث‌های فرهنگی پایدار بشری نیز توجه می‌کند. 

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: «از نظر برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد، اقتصاد سبز می‌تواند به عنوان اقتصادی که منجر به بهبود سلامت انسان‌ها و افزایش برابری اجتماعی در عین کاهش مخاطرات محیط‌ زیستی و تنگناهای اکولوژیکی می‌شود، تعریف شود.» 

او افزود: «کمرنگ شدن زیست آیین ما از حافظه فرهنگی و تاریخمان به دلیل توجه مطلق به نوسازی و مدرنیته، بی‌نگاه به پیشینه سرزمینی برای ما مخاطراتی به همراه داشته و به همین دلیل در برابر خشکسالی و زلزله دچار ضعف و هراس می‌شویم.» 

حسن‌زاده با اشاره به اینکه در ادبیات عرفانی ایران مهم‌ترین چشم‌اندازهای فرهنگی صلح در آثار حافظ، سعدی و مولانا مشاهده می‌شود، تصریح کرد: «در منابع ارزشمند پیش از اسلام و پس از اسلام نیز توصیه به صلح، به عنوان یک رکن مطرح است.» 

او گفت: «اخلاق زیست محیطی در کتاب ارزشمند زرتشت و منشور کوروش که با منع نسل‌کشی، شکیبایی فرهنگی را به ما می‌آموزد و با گفتمان صلح با جامعه سخن می‌گوید و پس از اسلام، رفتار و گفتار پیامبر خاتم (ص) و امامان معصوم (ع) حقیقت صلح را به ما نمایان می‌کند.» 

حمید تنکابنی رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا نیز در این همایش با اشاره به اینکه در فرهنگ ایرانی از ابن عربی گرفته تا حافظ، مولانا، سعدی و... همه در آثار خود به نوعی به تنوع فرهنگی اشاره کرده‌اند تصریح کرد: «قدرتمندان همواره از صلح بی‌زارند زیرا در زمان جنگ می‌توانند دروغ بگویند و ظلم کنند.» 

او افزود: «در مقوله صلح باید نگرشی علمی بر دانشگاه‌ها حاکم شود و صلح درونی پایدار و آرامش در درون فرد، خانواده و جامعه باید نهادینه شود و در غیر این‌صورت جامعه در چرخه باطل می‌ماند.»

انتهای پیام/

کد خبر 139610045